Over Helga Kos

Helga Kos heeft in 2008 Atelier de kraamkamer opgericht om naast haar werk als beeldend kunstenaar les te gaan geven in haar atelier.

Ervaring

Sinds Helga in 1977 afstudeerde, werkt ze als beeldend kunstenaar. Daarnaast is ze vanaf 1987 incidenteel begonnen met lesgeven. Eerst in de Ardennen bij ‘Schilderen in België’ dat toen nog ‘la Brosse Rouge’ heette. Later werd zij gevraagd om les te geven aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Hogeschool ArtEZ in Arnhem.

Zelf zegt ze over de lessen in haar eigen atelier: “Het is fijn om mijn ervaring nu te delen in besloten sfeer van mijn eigen ruimte. Hier kan ik alles zelf bepalen. De kwaliteit van papier en materialen, het lesprogramma en wat ik belangrijk vind om over te dragen. Met betrekkelijk eenvoudige opdrachten en aanwijzingen kan ik (beginnende) tekenaars en schilders enorm vooruit helpen. Maar ik probeer vooral om ze het plezier van het schilderen te laten ervaren.”

Geschiedenis

Direct na de Rietveld Academie heeft Helga met medestudenten Lidewij Frijlink en José Vonk animatiefilm-studio ‘De Dames’ opgericht. Naast die intensieve bezigheid is ze altijd blijven schilderen. En heeft twee jaar de opleiding aan de Rijksakademie gevolgd. Helaas bleek het combineren van deze twee disciplines uiteindelijk ondoenlijk. Omdat het maken van een tekenfilm heel arbeidsintensief is, en het het autonome schilderen een heel ander concentratie vergt.

De Dames maakten films voor verschillende omroepen. Zij werkten voor een aantal films samen met Paul Haenen. Waarbij Paul de teksten en de stemmen voor zijn rekening nam. Een van deze films is de vrije productie ‘Welterusten Schat’. Deze animatiefilm kreeg in 1985 een nominatie voor een Gouden Kalf. Door deze erkenning kwam er veel belangstelling voor het bedrijf, en Helga voorzag dat zij steeds minder tijd zou hebben om te kunnen schilderen.

Kos: “Dat maakte dat ik in 1987 de beslissing nam om de tekenfilms achter me te laten en me puur op het schilderen te richten. Het afscheid nemen van ‘De Dames’ was wel moeilijk omdat we een heel bijzondere en harmonieuze samenwerking hadden.”

Wat maakt Helga Kos zelf

“Mijn werk bestaat uit schilderijen, tekeningen en grafiek. Ik werk graag met gouache, oliepastel, aquarel, olieverf en inkt. Terwijl er verschillende thema’s regelmatig terugkeren, loopt er één altijd als een rode draad door mijn werk: kleur. Die interesse was er al toen ik nog een kind was. Kleuren beschouwde ik bijna als levende wezens. Want ik had altijd medelijden met de kleurkrijtjes die ik een tijd niet gebruikt had.

Ik houd van het trage proces van het schilderen, waarbij je iets weer moet geven in twee dimensies, het platte vlak. Terugkijkend op mijn productie van ruim veertig jaar, blijken de thema’s ruimte en tijd ook een belangrijk rol gespeeld te hebben. Deze thema’s blijven terugkeren als onderwerp. Misschien wel door mijn ervaring met film. Hoe suggereer je op dat platte vlak een ruimtelijke werkelijkheid, of een gebeurtenis die zich in een bepaalde tijdsspanne afspeelt?”

Liever zonder perspectief

“Eeuwenlang is het middelpuntsperspectief dé truc geweest om de werkelijkheid te meten en dat probleem op te lossen. Maar ik vind die benadering zo beperkend. In mijn werk presenteer ik een werkelijkheid die niet noodzakelijkerwijs ‘echt’ is of er echt uitziet, zoals een foto dat bijvoorbeeld doet. Mijn beelden vormen een werkelijkheid die je beter kunt voelen dan nameten. Ik hoop dat ze in het ‘hoofd van de toeschouwer’, een verbinding aangaan met diens eigen herinneringen en daar tot een nieuwe werkelijkheid worden.”

Tentoonstellingen en collecties

Het werk van Helga is te zien geweest op tentoongesteld in binnen- en buitenland en het is aangekocht voor de collecties van verschillende musea en bedrijven.
Wanneer je afbeeldingen wilt zien van haar werk bekijk dan haar website: helgakos.nl.

Het atelier van Helga Kos in Paviljoen 18

In 2008 kon Helga een ruimte huren in het voormalige Wilhelmina Gasthuis, dat in 1983 leeg was komen te staan toen het verhuisde naar het AMC. Het Wilhelmina Gasthuis bestond uit 20 verschillende paviljoens, verspreid over de Helmersbuurt. Paviljoen 18 (de Vrouwenkliniek) en  Paviljoen 19 (de oogkliniek) zijn nu bestemd als werkruimtes voor kunstenaars. Het zijn allemaal hoge ruimtes met veel licht. Het atelier van Helga is een van de mooiste en grootste ateliers van het complex.

Kos: “Toen ik hier voor het eerst binnenkwam was ik op slag verliefd op deze ruimte, met zijn prachtige licht. Omdat  het zo’n groot atelier is kon ik het zo indelen dat ik er mijn atelier had én er af en toe les kon gaan geven.
Vanwege al het licht en het hoge plafond heeft mijn gatenplant het hier ook geweldig naar haar zin, en is inmiddels drie meter hoog. Waardoor ze een dankbaar onderwerp is bij verschillende opdrachten.”